Aforaments insostenibles en la desescalada. El cas de les sales de concerts.

L’impacte de la pandèmia en el sector cultural està sent el principal assumpte de la premsa cultural, la qual ens informa sobre l’allau d’iniciatives culturals que estan sorgint, les mesures que s’estan adoptant per a pal·liar els efectes devastadors de la Covid-19 en la cultura i els diversos manifestos i comunicats de diferents col·lectius pertanyents al teixit cultural en els quals critiquen algunes de les mesures adoptades per l’executiu i demanen ajustar-les urgentment a la realitat del sector instant al Govern a abordar aquests assumptes conjuntament.

El comunicat més recent ha estat el que ha fet públic la Plataforma de Sales de Concerts (PSDC), dos dies després que el Govern anunciés el pla de desescalada. La Plataforma, que representa més de 270 sales privades de música en directe de tot l’estat critica les mesures confuses i de difícil interpretació i aplicació adoptades amb relació als espectacles en viu, a més de deixar patent la seva “sorpresa i decepció” davant la falta d’interlocució del Govern amb les sales de concerts.

Efectivament, d’acord amb el comunicat, la reducció d’aforament proposada per l’executiu (del 30% en la segona fase de desescalada, i en la tercera, del 50%), “és inviable i condemna al sector a la fallida i desaparició del teixit cultural més fràgil” per tres motius: per la dificultat dels músics a oferir els espectacles garantint la distància social en l’escenari així com la del públic a les sales; per la inviabilitat econòmica d’aplicar-ho, ja que un concert habitualment comença a ser viable a partir de superar el 80% de la capacitat de l’espai i perquè generen fins i tot majors pèrdues econòmiques els espais a un 30% de la seva capacitat que romanent tancats. Certament, les sales de concerts requereixen una atenció especial per la seva especial singularitat.

A més, com es posa de manifest al comunicat, les mesures de reincorporació de les diferents activitats a la normalitat no segueixin uns paràmetres de coherència i no s’apliquen de la mateixa manera en tots els àmbits en els quals hi hagi grans concentracions de públic (com els diferents mitjans de transports, centres comercials, grans superfícies, etc.). Perquè aquestes mesures  s’han d’aplicar de manera exclusiva en l’exhibició d’activitats culturals?

Segons Juli Guiu, director de Festival de Cap Roig de Calella de Palafrugell, “la música sempre ha estat la marginada”, tot i que factura milions d’euros i dóna feina a “centenars de milers” de persones. “Potser els lobbies d’altres indústries són més poderosos i se’ls ha donat més importància”, adverteix Guiu.

Ja a mitjans d’abril, l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC), emetia un comunicat en què advertia la inviabilitat d’una dràstica reducció de l’aforament com la que, finalment, s’ha acabat imposant. En aquest comunicat, Lluís Torrents, president de l’ASACC i codirector de la Sala Razzmatazz, explicava dues úniques opcions. La primera, incrementar el preu de les entrades o disminuir els costos artístics i de personal. Però lògicament, es tractava d’una mesura inviable sense cap dubte perquè “no es pot traslladar el problema ni al públic ni als artistes ni als treballadors d’un sector que ja està fortament precaritzat”. La segona, que el cost d’aquelles entrades que no es poguessin vendre per la reducció d’aforament imposat, fos assumit o compensat amb fons públics. De fet, així s’està plantejant ja per a recintes de titularitat pública, “però per a sales privades no hi ha cap proposta d’aquest tipus”, explicava el president d’ASACC.

Després de l’anunci del pla de desescalada per part del Govern, l’Ajuntament de Barcelona amb col·laboració de diferents agents culturals de la ciutat, ha redactat un document amb l’objectiu d’analitzar les problemàtiques específiques de cada tipologia d’actes culturals, per extreure’n un seguit de criteris que permetin la seva realització adaptada a les mesures bàsiques de protecció i prevenció davant de possibles contagis per COVID 19, fins i tot abans que hi hagi una situació de normalitat i sempre mitjançant un contrast i autorització prèvia per part de Protecció Civil i l’Agència de Salut Pública de Barcelona, però pel que fa a les sales de concerts, també trobem algunes mesures que poc realistes: prohibir moure’s del lloc un cop realitzada l’acomodació i fins a la finalització de l’espectacle (tenint en compte que les sessions no poden comptar amb entreactes) o respectar un període de quarantena de mínim 24 hores entre companyies en la utilització d’espais tècnics, vestuaris i camerinos.

Com ho fem doncs, per salvar les sales de concerts? Crec que, de moment, l’única manera serà a través del finançament mitjançant el mecenatge. El mes passat, l’organització benèfica Music Venue Trust va iniciar la campanya #SaveOurVenues , amb l’objectiu d’aconseguir finançament col·lectiu per evitar el tancament de 556 locals independents del Regne Unit i de moment, s’ha aconseguit treure 140 recintes musicals de la llarga llista de locals que anaven a tancar.

A falta de polítiques públiques, esperem que a casa nostra sorgeixin iniciatives com aquesta i almenys moltes sales de concerts tinguin l’oportunitat d’intentar remuntar.


A la part d’abaix de la pàgina pots deixar el teu comentari. (No cal que omplis els camps del correu electrònic i web). Gràcies!

Fonts consultades:

BI-FM Radio. (2020, 30 d’abril). Salas de conciertos: “La reducción de aforo es inviable y nos condena a la desaparición”. Disponible a: http://www.bifmradio.com/ocio-cultura/salas-conciertos-aforo/
 
Cantabria 7TV. (2020, 18 d’abril). Entidades del sector de las artes escénicas y la música de toda España firman un manifiesto conjunto, para solicitar a las Administraciones públicas una interlocución urgente con los representantes del sector. Disponible a: http://www.vegavision.tv/articulo/actualidad/principales-entidades-sector-artes-escenicas-musica-toda-espana-han-firmado-manifiesto-conjunto-solicitar-administraciones-publicas-interlocucion-urgente-representantes-sector/20200418112249006099.html

Diari de Girona. (2020, 2 de maig). Les sales de concerts avisen que la reducció d'aforament les condemna. Disponible a: https://www.diaridegirona.cat/cultura/2020/05/03/sales-concerts-avisen-que-reduccio/1041871.html

Esteban, R. (2020, 28 d’abril). Cines, teatros y salas de conciertos podrían abrir el 25 de mayo con un tercio de su aforo. RTVE. Disponible a: https://www.rtve.es/noticias/20200428/cines-teatros-museos-nueva-normalidad/2012972.shtml
 
Gea, E. (2020, 8 de maig). Les sales de concerts no es poden permetre reduir l'aforament. Enderrock. Disponible a: http://www.enderrock.cat/noticia/21091/sales/concerts/no/es/poden/permetre/reduir/aforament

Institut de Cultura (maig, 2020). Criteris generals per a la realitzaciño d’actes culturals adaptats a mesures preventives  davant del Covid-19. Ajuntament de Barcelona. Disponible a:  https://continguts-www.barcelona.cat/barcelonacultura/sites/default/files/editor_html/00_criteris_generals_per_a_la_realitzacio_actes_culturals_2005.pdf

Koch, T. (2020, 29 d’abril). La desescalada cultural, sector por sector. El País. Disponible a: https://elpais.com/cultura/2020-04-29/la-desescalada-cultural-sector-por-sector.html
López, F. (4 de maig de 2020). Llegó la hora de tomar decisiones. Teknecultura. Disponible a:. https://teknecultura.com/bloc/llego-la-hora-de-tomar-decisiones/
 
MondoSonoro (2020, 20 de maig). #SaveOurVenues salva 140 salas de conciertos de Reino Unido. Disponible a: https://www.mondosonoro.com/noticias-actualidad-musical/saveourvenues-salas-de-conciertos-de-reino-unido/
 
OnaCat.Radio. (2020, 1 de maig). Comunicat Plataforma de Sales de Concerts (PSDC). Disponible a:https://www.onacatradio.cat/comunicat-plataforma-de-sales-de-concerts-psdc/
 
 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.