La influència de la música al cervell (part 1)

Què li passa al nostre cervell quan escoltem música?

És difícil adonar-nos de com les plantes creixen més del normal si “escolten” música, però no ho és tant experimentar com aquesta ens pot calmar o excitar, oi? I és que la música actua sobre el nostre sistema nerviós central, ens alegra, ens entristeix, ens fa moure els peus gairebé irremeiablement … En general, tots som més o menys conscients que la música ens influeix de manera inevitable, però …: ¿sabem com afecta la música al nostre cervell?

En primer lloc, és important destacar que quan les ones sonores es perceben en el cervell, responem amb emocions. Això és perquè la música es dirigeix directament a sistema límbic (el que gestiona les respostes fisiològiques davant els estímuls emocionals), sense passar pel neocòrtex, i per tant, sense passar pel filtre de la nostra part més conscient, activant-se pràcticament les mateixes àrees cerebrals per a la música que per a les emocions

Quan escoltem música, el nostre cervell la descompon o interpreta de forma separada (ritme i to) activant diferents zones cerebrals. Gràcies als grans avenços en neurologia hem pogut veure quines són aquestes zones i saber que:

EL RITME afecta especialment la àrea física, ja que l’activitat sensorial de la música es localitza predominantment a la zona bulbar, on es troba el centre de les reaccions físiques i aquestes respostes es localitzen al cervell reptilià o primer cervell (el dels impulsos bàsics). Per això amb el ritme es tendeix a l’acció, la qual cosa dóna suport a l’idea que música i moviment estan íntimament lligats.

El ritme activa el còrtex frontal, el parietal esquerre i el cerebel (encarregat de la coordinació muscular i altres moviments no controlats per la voluntat). De fet, en moltíssimes cultures el concepte de “música” inclou el de ball o moviment sense poder-se deslligar l’un a l’altre.

D’altra banda, EL TO, que seria com l’organització jeràrquica de la relació entre les diferents altures dels sons, es processa en el còrtex prefrontal, el cerebel i lòbul temporal. I si escoltem una cançó (amb lletra), després d’analitzar-la acústicament (ritme i to), analitzarem LA LLETRA amb el sistema de processament de el llenguatge (i activarem l’àrea de Wernicke (que descodifica auditivament la funció lingüística -es relaciona amb la comprensió de l’llenguatge-, funció que es complementa amb la de l’Àrea de Broca -que depenent de la cançó, processa el llenguatge, la gramàtica i la comprensió), el còrtex motor (movent els peus, els dits …), el còrtex visual (imaginant parts de la cançó) i les zones corresponents a les respostes emocionals).

LA MELODIA (diguem que seria la successió de diversos tons) i L’HARMONIA (entesa com un conjunt de sons que sonen alhora) precisen un alt nivell de representacions intel·lectuals, i és en el neocòrtex (el cervell racional) on es localitza la activitat intel·lectual i on es reflecteixen els aspectes melòdics i harmònics, responent als mateixos amb canvis en l’activitat cerebral: incrementant la memòria, l’atenció, la creativitat i el processament de el pensament lògic.

I és que …: La música activa més parts de cervell que cap altre estímul humà!

A la part d’abaix de la pàgina pots deixar el teu comentari. Gràcies!

Fonts consultades:

Jauset Berrocal, J. A. (2008). Música y neurociencia: la musicoterapia. Sus fundamentos, efectos y aplicaciones terapéuticas. Barcelona: UOC.

Lacárcel Moreno, J. (2003). “Psicología de la música y emoción musical”. Educatio siglo XXI – Universidad de Murcia (20‐21).

Soria-Urios, G., Duque, P., García-Moreno, J.M. (2011). Música y cerebro: fundamentos neurocientíficos y trastornos musicales. Revista de neurología, Vol.52, Nº 1.

Thaut, M. H. (2000). A scientific model of Music in Therapy and Medicine. San Antonio, TX: Institute for Music Research Press.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.